|
Verhalen spinnen lezen
Hieronder zie je het leesschema van Verhalen Spinnen. Elk blokje staat voor een hoofdstuk van een verhaal. Als je op een blokje klikt, verschijnt onder het leesschema dat hoofdstuk. Als een blokje nog grijs is, moet dat hoofdstuk nog geschreven worden. Om één verhaal te lezen, volg je de pijlen en de kleuren in het leesschema. Elk verhaal krijgt zijn eigen kleur. Je kunt het lezen of de video bekijken waarin de schrijvers hun hoofdstuk voorlezen.
Onderin het leesschema zie je bij elk verhaal open staan. Als je hierop klikt, krijg je alle hoofdstukken van dat verhaal op een rijtje te zien in een pdf-bestand. Je kunt dan het hele verhaal achter elkaar lezen. In het gekleurde schema, bovenaan elk hoofdstuk, zie je welke lijn er wordt gevolgd. Je kunt het hele verhaal ook uitprinten.
Video bekijken
Klik op de zwarte pijl om de video te starten. Op de video zie je de schrijvers hun hoofdstuk voorlezen. Aan het eind van deze video kun je doorklikken naar het vorige of volgende hoofdstuk of de video opnieuw bekijken.
|
|
|
|
Verberg leesschema
Verhaal 3 - Hoofdstuk 6 - Het raadsel van de koffer
Intussen
heeft Joppe het telefoonnummer van Katinka gevonden. Hij draait het nummer
06-94113842. “Hoi Katinka, waar zijn jullie?” “Wij zijn bij het huis van
Sluimer. We zijn het koffertje kwijt. Kom je ook zoeken? En neem het briefje
met de nummers ook mee.” “Ik kom er aan en neem het briefje mee. Doei tot zo.”
“Joppe komt ook zoeken,” zegt Katinka. “Daar komt Joppe al aan,” zegt Dille.
“Hij heeft het briefje bij zich.” “Kom je mee, dan gaan we het koffertje
zoeken,” zegt Sarah. Ze doen de deur open en gaan naar binnen. "Elk een kamer,"
zegt Jordi. Jordi gaat op zolder zoeken. Daar treft hij een oude kist uit
grootmoederstijd aan. Hij maakt de kist open en kijkt erin. Daar ziet hij het
koffertje liggen. “Kom allemaal, hier is het koffertje,” roept Jordi. Iedereen
komt tegelijk de trap op stormen. Joppe pakt het briefje uit zijn zak. Bekijkt
het nummer en geeft het aan Jordi. “Dit zijn te veel cijfers,” zegt Sarah, die
over Jordi’s schouders meekijkt. “Wacht eens, ik heb ook weer een zin: ‘De
Iranese kalkoenzuiger zuigt de koffer leeg’,” zegt Jordi. “Hou toch op met die
belachelijke zinnen,” zegt Joppe. “Help eerder met het versjouwen van de
koffer.” Ze gaan op weg naar het huis van Dille. Als ze daar zijn aangekomen,
zegt Joppe: “Toen ik dat nummer belde was het een onbekend nummer. En dat is
natuurlijk ook logisch want er waren te weinig cijfers. Maar ik kreeg wel een
ander nummer te horen. Toen kreeg ik ook de laatste cijfers te horen.” “We
kunnen dat nummer nog een keer bellen en de laatste cijfers opschrijven,” zegt
Sarah. “Het nummer is 372 37485…,” zegt Jordi. “Piep, piep, dit nummer is
onbekend, bedoelt u soms: 372 3748569?” Joppe vertelt de laatste nummers aan
Dille. Katinka geeft het koffertje aan Dille. Iedereen staat gespannen om de
tafel heen. Dille denkt na en zegt: “Het koffertje heeft een cijfercode van
drie cijfers. We hebben dus drie cijfers nodig.” Iedereen denkt daar even over
na. Dan zegt Jordi opeens: “Het rode telefoonnummer gaf het groene telefoonboek
een dikke zoen.” “En wat betekent dat?” vraagt Sarah. “Het betekent dat ik je
leuk vind,” zegt Jordi. Sarah begint direct te blozen en kan even niks meer
zeggen. “Hoe hoe zoenen! Zoenen!” roept Katinka. Dan geeft Jordi Sarah een
zoen. Dan geeft Sarah opeens een gil. “Ik heb het,” roept Sarah. “Het zijn de
laatste drie cijfers van het telefoonnummer.” “Van welk telefoonnummer?” vraagt
Dille. “Van dat nummer uit de gele ballon,” zegt Sarah. Dille probeert het en
maakt de koffer open. “Er zit een document in,” zegt Dille. “Wat staat er in?”
vraagt Joppe. Dille vertelt wat er in staat. “Sluimer Karel Huizenmaker, broer
van Dille Sofie Huizenmaker…” Jordi zegt: "Hé, maar dan is dat het. Het geheim
is uitgekomen. Wij zijn familie van elkaar. Nu weten we hoe het allemaal in
elkaar zit. “Aha,” zegt Jordi. “De Marokkaanse wortelzuiger wil verkering met
de verliefde paprika."
Verhaal 3 Hoofdstuk 5
|
Verhaal 3 - Hoofdstuk 6 - Het raadsel van de koffer
Geschreven door leerlingen uit groep 7 en 8 van de Rehobothschool
|
Klik hier voor leesschema
|
|
|
|