Hieronder zie je het leesschema van Verhalen Spinnen. Elk blokje staat voor een hoofdstuk van een verhaal. Als je op een blokje klikt, verschijnt onder het leesschema dat hoofdstuk. Als een blokje nog grijs is, moet dat hoofdstuk nog geschreven worden. Om één verhaal te lezen, volg je de pijlen en de kleuren in het leesschema. Elk verhaal krijgt zijn eigen kleur. Je kunt het lezen of de video bekijken waarin de schrijvers hun hoofdstuk voorlezen.
Onderin het leesschema zie je bij elk verhaal open staan. Als je hierop klikt, krijg je alle hoofdstukken van dat verhaal op een rijtje te zien in een pdf-bestand. Je kunt dan het hele verhaal achter elkaar lezen. In het gekleurde schema, bovenaan elk hoofdstuk, zie je welke lijn er wordt gevolgd. Je kunt het hele verhaal ook uitprinten.
Video bekijken Klik op de zwarte pijl om de video te starten. Op de video zie je de schrijvers hun hoofdstuk voorlezen. Aan het eind van deze video kun je doorklikken naar het vorige of volgende hoofdstuk of de video opnieuw bekijken.
home
lezen
schrijven
links
inspiratie
nieuws
archief
bronnen
Verberg leesschema
Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2
08-03-2010
Hoofdstuk 3
15-03-2010
Hoofdstuk 4
22-03-2010
Hoodfstuk 5
29-03-2010
Hoofdstuk 6
07-04-2010
Een vreemd kamp
verhaal 2
Verhaal 3
Op kamp naar Australië?
Verhaal 5
Verhaal 6
Verhaal 3 - Hoofdstuk 6 - De ontknoping
Video bekijken
Klik op de zwarte pijl om de video te starten. Op de video zie je de schrijvers of de leerlingen hun hoofdstuk voorlezen. Aan het eind van deze video kun je doorklikken naar het vorige of volgende hoofdstuk of de video opnieuw bekijken.
‘Vorig jaar zat ik ook in zo’n vliegtuig, net als jij nu. Meester Jos was toen mijn meester en ging toen ook mee,’ zei Nikki.
Jeff kon zijn oren niet geloven. Meester Jos was dit schooljaar gekomen en Jeff vond hem ‘een toffe gast’. Nikki vertelde verder.
‘Vlak voordat het vliegtuig neerstortte, zag ik dat Murdock aan de knoppen rommelde. Daarna begonnen de motoren te pruttelen en stortten we neer. Ik had meteen in de gaten dat er iets mis was en toen het vliegtuig aan de grond was, ben ik gevlucht. Na een aantal uren lopen, werd ik aangesproken door een man. Die man heeft mij geholpen van het eiland te vluchten, om hulp te halen. Zelf denk ik dat het die jongen is, die 30 jaar geleden hier verdwenen is. Hij vertelde dat er kinderen naar Uluru gebracht worden, om te worden verkocht aan rijke mensen. Onder de berg Uluru is een laboratorium, in een geheime grot. Daar worden de geheugens van de kinderen gewist, en vervolgens worden ze over de hele wereld vervoerd. We hebben niet veel tijd meer. We moeten snel naar de grot. Later vertel ik je wel de rest.’
Bij de grot aangekomen zien ze meester Jos, piloot Murdock en professor Sarion. Murdock en meester Jos waren dus helemáál niet dood en gewond. Samen stonden ze te overleggen; zenuwachtig en met veel gebaren. Even verderop zagen ze ook een groep van 15 kinderen. Druk bezig met het inpakken van spullen.
‘Wat zal er gaan gebeuren?’ vroeg Jeff zich af.
Plotseling werd hij op zijn schouder getikt. Jeff draaide zich om en zag een man met verwilderd haar en een flinke baard, gekleed in lompen. Nikki herkende hem meteen. Hij had haar vorig jaar geholpen te vluchten. De man vertelde dat er achter de berg Uluru nog een vliegtuig klaar stond, waar Murdock, meester Jos, professor Sarion en de 15 kinderen mee wilden vertrekken. Nikki, Jeff en de man besluiten hier wat aan te doen. Samen vertrekken ze naar het vliegtuig. Gelukkig was er geen bewaking. Met z’n drieën klommen ze het vliegtuig in en renden meteen naar de cock-pit. Jeff wist hoe hij een radio moest bedienen. In zijn vrije tijd had hij al vaker achter een radio gezeten om berichten te versturen. Na enkele pogingen wist hij contact te leggen met een marine-schip, in de buurt. De kapitein kende het verhaal van de verdwenen kinderen en hulp was er toen veel sneller dan verwacht.
Verhaal 3 Hoofdstuk 5
Verhaal 3 - Hoofdstuk 6 - De ontknoping
Geschreven door Daimian, Jim en René van OBS Villa Kakelbont